کودکان و حضور آنان در دندانپزشکی

کودکان ، زمان و چگونگی حضور آنان در دندانپزشکی به عنوان یکی ازسوالات رایج والدین شناخته میشود . برخی مادران می گویند چرا باید کودکان را نزد دندانپزشک ببریم؟ در هرصورت دندانهای شیری آنها می افتند. این باوری اشتباه است. چراکه نخستین سری دندانهای فرزند شما بسیار مهم هستند.

چه زمانی کودکان را نزد ندانپزشک ببریم ؟

درواقع بهترین زمان برای نخستین ویزیت دندانپزشکی کودک، آغاز سال دوم تولد او است. یعنی درست پس از کامل شدن یک سالگی. به این ترتیب دندانپزشک زودتر می‌‌‏تواند از مشکلات احتمالی که ممکن است برای دندانهای کودک اتفاق بیفتد، جلوگیری کند.

دندانپزشک ضمن معاینه دندانهای پوسیده و دیگر مشکلات موجود، روش صحیح تمیز کردن دندانهای کودک را به شما آموزش می‌‌‌‌‏دهد. همچنین درباره عادتهای اشتباهی همچون مکیدن انگشت به والدین مشاوره می دهد. و اگر فرزندتان به فلوراید تراپی نیاز داشته باشد، آنرا انجام خواهد داد.

مسائل مختلفی ممکن است در دوران خردسالی سلامت دندان‌‌‌‌‏ها و فک کودک را تهدید کند. برای مثال: اگر دندانهای شیری زودتر از زمان مقرر کشیده شوند، مابین آنان فضایی بوجود می‌‌‌‌‏آید که برای شکل گیری دندانهای دائمی مشکل‌‌‌‌‏ آفرین خواهد بود. در این صورت دندانپزشک از «فضا نگهدارنده» برای پر کردن آن استفاده می‌‌‌‌‏کند. در غیر این صورت احتمال دارد که دندانهای مجاور به سمت فضای خالی حرکت کرده و دندان های دائمی، در جای اصلی خود رشد نکنند. به تبع آن درمانهای بعدی طولانی، سخت تر و گرانتر می‌‌‌‌‏شوند.

از چه سنی کودکان را به دندانپزشکی ببریم؟

برخی مادران می گویند چرا باید کودکان را نزد دندانپزشک ببریم؟ در هرصورت دندانهای شیری آنها می افتند. این باوری اشتباه است. چراکه نخستین سری دندانهای فرزند شما بسیار مهم هستند. درواقع بهترین زمان برای نخستین ویزیت دندانپزشکی کودک، آغاز سال دوم تولد او است. یعنی درست پس از کامل شدن یک سالگی.

به این ترتیب دندانپزشک زودتر می‌‌‏تواند از مشکلات احتمالی که ممکن است برای دندانهای کودک اتفاق بیفتد، جلوگیری کند. دندانپزشک ضمن معاینه دندانهای پوسیده و دیگر مشکلات موجود، روش صحیح تمیز کردن دندانهای کودک را به شما آموزش می‌‌‌‌‏دهد.

همچنین درباره عادتهای اشتباهی همچون مکیدن انگشت به والدین مشاوره می دهد. و اگر فرزندتان به فلوراید تراپی نیاز داشته باشد، آنرا انجام خواهد داد. مسائل مختلفی ممکن است در دوران خردسالی سلامت دندان‌‌‌‌‏ها و فک کودک را تهدید کند.

برای مثال: اگر دندانهای شیری زودتر از زمان مقرر کشیده شوند، مابین آنان فضایی بوجود می‌‌‌‌‏آید که برای شکل گیری دندانهای دائمی مشکل‌‌‌‌‏ آفرین خواهد بود. در این صورت دندانپزشک از «فضا نگهدارنده» برای پر کردن آن استفاده می‌‌‌‌‏کند. در غیر این صورت احتمال دارد که دندانهای مجاور به سمت فضای خالی حرکت کرده و دندان های دائمی، در جای اصلی خود رشد نکنند. به تبع آن درمانهای بعدی طولانی، سخت تر و گرانتر می‌‌‌‌‏شوند.

همچنین وجود دندانهای شیری سالم و محکم ابزاری برای جویدن غذا و درست صحبت کردن فرزند شما است. چنانچه دندانهای پوسیده، شکسته و یا عفونت کرده، به موقع درمان نشوند، تهدیدی برای سلامت و تندرستی کودک خواهد بود.

تاثیر این کار در بزرگسالی چیست؟

اگر کودک را از سنین کم نزد دندانپزشک ببرید، در بزرگسالی تا پایان عمر احتمال بیشتری برای برخوردار بودن از  دندانهای سالم خواهد داشت. درعین حال ترس و اضطراب کودک نیز از محیط دندانپزشکی کاهش می‌‌‌‌‏یابد. به خصوص اگر این کار را زمانی انجام دهید که کودک دردی در دندانهای خود ندارد. چراکه وقتی کودک از وجود مشکلی در دندانهایش مطلع است، از اقدامات دندانپزشکی ترس بیشتری حساس می‌‌‌‌‏کند.

ترس از دندانپزشکی سبب می‌‌‌‌‏گردد به علت عدم مراجعه به موقع، کودک به مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان دچار شود. بردن کودک نزد دندانپزشکی آگاه و خبره، علاوه بر رفع مشکلات بهداشتی کودک، این امکان را ایجاد می‌‌‌‌‏کند تا در ملاقاتی صمیمی مشکلات دهان و دندان او برطرف شود.

چند وقت یک بار کودک کودک را نزد دندانپزشک ببریم؟

طبق توصیه دندانپزشکان مراجعه هر شش ماه یک بار مناسب است. اما با این حال احتیاجات درمانی یا مشاوره‌‌‌‌‏ای دهان و دندان کودکان با هم متفاوت است. آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. تغذیه کودک، نحوه مراقبت و تمیز کردن دندانها و میزان استفاده از فلوراید از عواملی هستند که در دفعات مراجعه به دندانپزشک نقشی تعیین کننده دارند.

از جنبه‌‌‌‌‏ای دیگر، هزینه اقدامات پیشگیری کننده‌‌‌‌‏ای همچون: فلوراید تراپی و فیشور سیلنت (شیار پوش کردن) دندانها در خردسالی به مراتب کمتر از هزینه درمان‌‌‌‌‏های بزرگسالان. مانند اندو (درمان ریشه)، ترمیم، ایمپلنت و… می‌‌‌‌‏باشد. گذشته از این، تحمل این درمان‌‌‌‌‏ها نیز برای کودک بسیار ساده‌‌‌‌‏تر است.