عصب کشی دندان چیست و چطور انجام می شود؟

عصب کشی دندان یکی از روش های درمانی در دندانپزشکی است که به منظور حذف عفونت های ایجاد شده در ریشه دندان ها انجام میشود . یکی از رایج ترین درمان های دندانپزشکی است . اما فقط شنیدن نام “عصب کشی” می تواند تصویری وحشتناک در ذهن هر فرد ایجاد کند ، اما آیا واقعاً به همان اندازه که اکثر مردم فکر می کنند ترسناک است؟ چه چیزی در انجام “درمان کانال ریشه” یا همان “عصب کشی” بر روی دندان نقش دارد و چرا این درمان لازم است؟ در حقیقت، درمان ریشه راحت ترین گزینه است زیرا دندان عفونی هرگز به خودی خود بهبود نمی یابد. عواقب ناخوشایند عفونت در پالپ دندان تنها با گذشت زمان بدتر و دردناک تر می شوند.

درمان کانال ریشه از درمان های دندانپزشکی برای دندانی است که دیگر راههایی مثل ترمیم کردن یا هر راه دیگری روی آن موثر نیست. اگر دندان به شدت عمیق خراب شود و یا آبسه کند ، درمان کانال ریشه معمولاً تنها گزینه برای نجات دندان است. ممکن است دندانپزشک معمول شما عصب کشی را انجام دهد، اما ممکن است شما را نزد یک متخصص ریشه بفرستد.

ریشه دندان و کانال های آن

در درمان کانال ریشه، فضای داخل دندان که از طول ریشه تا نوک آن پایین می رود ، “کانال” یا به طور خاص تر ، کانال ریشه نامیده می شود. بسته به آناتومی دندان ، ممکن است دندانهای انسان یک تا چهار کانال ریشه داشته باشد. مولرها، ممکن است دو تا چهار کانال، پرمولرها ممکن است یک تا دو کانال، دندان های نیش ممکن است یک تا دو کانال داشته باشند، و در آخر ، دندان های جلویی به طور کلی یک کانال دارند. کانالهای اضافی ممکن است از کانال اصلی منشعب شوند که “کانالهای جانبی” نامیده می شوند. تعداد کانال ها و آناتومی می تواند در بین دندان ها متفاوت باشد.

دلایل درمان کانال ریشه

وقتی دندانپزشک به شما اطلاع می دهد که دندان شما به درمان کانال ریشه احتیاج دارد، دلایل زیادی وجود دارد. به شما خواهیم گفت که علت انجام عصب کشی چیست . برخی از دلایل آن عبارتند از:

1- پالپیت غیر قابل بازگشت :

دندان شما آلوده شده و از طریق اشعه ایکس یا از طریق علائم شما به عنوان پالپیت غیر قابل برگشت تشخیص داده شده است . به عبارت ساده تر ، عصب دندان شما (پالپ) عفونی یا ملتهب شده و غیر قابل ترمیم است. برای نجات دندان، دندانپزشک  باید پالپ آلوده را خارج کند.

2- دندان ترک خورده :

اگر دندان شما شکسته یا  ترک خورده است و ترک به عصب دندان رسیده و در مجاورت آن قرار گرفته است ، شما به عصب کشی یا درمان کانال ریشه احتیاج دارید.

3- مرگ دندان :

ضربه یا صدمه به دندان که باعث مرگ آن شود نیاز به درمان کانال ریشه برای از بین بردن بافت مرده (پالپ) باقی مانده دارد.

هدف از درمان کانال ریشه یا عصب کشی چیست

کانالها حاوی پالپ دندان هستند که معمولاً به آن عصب گفته می شود. آنها از محفظه پالپ سرچشمه می گیرد . هر گونه ضربه به عصب  یا عفونت آن منجر به نیاز به درمان کانال ریشه می شود. دلایل رایج کانال ریشه درمانی عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان به دندان حمله می کند ، از طریق مینای دندان و سپس عاج به داخل پالپ نفوذ می کند.
  • یک دندان به سبب پوسیدگی دچار  آبسه شده است.
  • تروما ، مانند دندان تراش خورده یا شکسته ، رخ می دهد و منجر به در خطر قرار گرفتن در  عصب می شود.
  • یک دندان به دلیل ضربه ای در گذشته که نیازی به درمان در زمان آسیب دیدگی نداشته است، به آرامی در حال مرگ است.

مراحل عصب کشی یا درمان ریشه چگونه است؟

درمان کانال ریشه می تواند طی یک یا چند جلسه انجام شود. قبل از انجام این عمل ، دندانپزشک به شما در مورد تعداد قرار ملاقات های لازم برای تکمیل کانال توضیحاتی ارائه می کند. اگر در دندان دچار عفونت یا آبسه شده اید ، ممکن است دندانپزشک قبل از تکمیل درمان کانال ریشه مصرف آنتی بیوتیک را تجویز کند.

1- بی حسی

در شروع درمان دندانپزشک با تزریق بیحسی برای “بی حس کردن” دندانی که روی آن کار می شود، آغاز می کند. بعد از “بی حس شدن” دندان اقدامات زیر انجام می شود:

2- اشعه ایکس

اشعه ایکس از دندان، شامل نمایش کل دندان در فیلم (به نام “پری اپیکال اشعه ایکس”) است. دندانپزشک در طی عصب کشی ممکن است چند بار به تکرار رادیوگرافی نیاز داشته باشد.

3- خشک کردن محیط دندان و ضد عفونی کردن داخل دندان

دندانپزشک ابزارهایی در اطراف دهان شما قرار می دهد. تا قبل از انجام اقدامات نهایی برای تکمیل مراحل، دندان را از بزاق جدا نگه داشته و محیط آن را کاملا خشک نگه می دارد. پس از آن دندانپزشک از محلولهای شیمیایی مختلفی برای ضد عفونی داخل دندان استفاده خواهد کرد

4- سوراخ کردن دندان

در مرحله بعد، دندانپزشک به وسیله فرز با ایجاد یک سوراخ کوچک از میانه دندان در ناحیه معروف به محفظه پالپ، این درمان را شروع می کند. اینجاست که عصب دندان قرار دارد.

5- حذف عصب دندان

سپس دندانپزشک شروع به استفاده از ابزار سوزن مانند ظریفی می کند که سطح آن دارای برجستگی هایی است. این ابزارها فایل نام دارند. فایل ها برای از بین بردن عصب دندان و هرگونه بافت عفونی طراحی شده اند. از فایل های خاصی می توان به صورت دستی استفاده کرد. برخی از فایل ها نیز با استفاده از دستگاه چرخنده خاصی به کار می روند که “روتاری” نامیده می شود.

در این مرحله دندانپزشک ممکن است به رادیوگرافی دیگری برای تعیین طول ریشه نیاز داشته باشد. بسیار مهم است که کل عصب برداشته شود تا از دندان درد بعد از درمان و عفونت مجدد دندان جلوگیری شود. در غیر اینصورت منجر به درمان مجدد یا کشیدن دندان می شود. به منظور جلوگیری از این مسئله ، دندانپزشک باید از نزدیک به نوک یا راس دندان نزدیک شود تا تمام عصب از بین برود. این معمولاً طولانی ترین قسمت درمان عصب کشی است.

6- پر کردن کانال های ریشه

هنگامی که دندانپزشک اطمینان یافت که کل دندان تمیز شده است، کانال دندان با کاغذ های جاذب ریز خشک می شود. هنگامی که کاملا خشک شد ، دندانپزشک ماده ای به نام “گوتا پرکا” را درون دندان قرار می دهد. گوتا پرکا ماده ای لاستیکی است که برای آب بندی داخل دندان طراحی شده است.

7- مرحله پایانی عصب کشی چیست

پس از آن دندانپزشک هرگونه پوسیدگی باقیمانده را از روی دندان برداشته و تصمیم می گیرد که برای بستن دندان، یک ماده موقت قرار داده یا با قرار دادن یک ماده دائمی روی دندان را بپوشاند. اگر درمان کانال ریشه شما توسط یک متخصص اندو انجام شود، دندانپزشک متخصص کانال ریشه، روی آن یک ترمیم موقت انجام می دهد و شما را برای ترمیم کامل به دندانپزشک عمومی خودتان می فرستد.

به احتمال زیاد، دندانپزشک توصیه می کند که پس از ترمیم، روی دندان روکش نصب کنید. علت آن است که از آنجا که عصب و خون رسانی به دندان حذف شده است ، ممکن است با گذشت زمان دندان شکننده شود و در نتیجه دندان ترک بخورد. روکش برای جلوگیری از این اتفاق طراحی شده است.

روند بهبودی دندان عصب کشی شده

وقتی تاثیر بی حسی تدریجا از بین رفت، ممکن است دندان شما پس از آن دردناک شود. دندانپزشک شما ممکن است برایتان مصرف مسکن را در منزل توصیه کند و بسته به شرایط موجود در کانال ریشه ، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود تا عفونت باقی مانده در دندان کاملا محو شود. اگر قبل از عصب کشی از آنتی بیوتیک استفاده می کردید، دندانپزشک به شما خواهد گفت که باقی مانده  دارو را تمام کنید.

مراحل نهایی و تکمیلی

پس از اتمام عصب کشی (معمولاً در یک یا دو جلسه مراجعه) ، دندان شما به کارهای تکمیلی احتیاج دارد. بسته به شرایط منحصر به وضعیت شما ، دندانپزشک ممکن است روشهایی برای تکمیل ترمیم دندانتان توصیه کند ، که معمول ترین آنها قرار دادن روکش است. با رسیدن آن زمان، شما و دندانپزشک خود تصمیم خواهید گرفت که کدام روش ترمیم متناسب با نیاز شما باشد.