خوراکی‌‌ ‏های مفید و مضر برای دندان‌‌ ‏ها

خوراکی‌‌ ‏های مفید و مضر بسیاری برای دندان‌‌ ‏ها وجود دارند که استفاه و عدم استفاه از آنها بستگی زیادی به آگاهی شما در مورد مفید یا مضر بودن این خوراکی ها دارد . به خاطر داشته باشید محافظت از سلامت دندان‌‌‏ها از اقدامات مهمی است که به تندستی دیگر اعضا بدن نیز کمک می‌کند.

اگرچه مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه از مهم‌‌‏ترین روش‌‌‏های مراقبت از دندان هستند. اما آگاهی از این که تغذیه ما و نوع خوراکی‌‌‏هایی که در طول روز مصرف می‌‌‏کنیم چه نقشی در سلامت دندان‌‌‏های ما دارند، نیز بسیار مهم است.

خوراکی‌‌‏هایی که برخی از آنها برای دندان مفید و برخی مضر هستند. البته لازم به ذکر است که در مورد خوراکی‌‌‏های مضر برای دندان، این به این معنا نیست که مصرفشان لزوما برای بدن مضر است. بلکه منظور اثر مخربی است که درصورت شسته و پاک نشدن بر روی دندان‌‌‏ها می‌‌‏گذارند. از بد رنگ شدن که نیاز به بیلیچینگ دارد گرفته تا پوسیدگی های عمیق که به ترمیم یا درمان ریشه نیازمند است. شاید هم در نهایت منجر به کشیدن دندان شود.

خوراکی های مفید و مضر برای دندان ها کدامند ؟

در اینجا سعی میکنیم به بررسی خوراکی های مفید و مضر برای سلامتی دندان ها در دو دسته بندی کلی آن بپردازیم که عبارتند از :

1- خوراکی‌‌‏های مضر

خوراکی های مضر به آن دسته از خوراکی ها گفت میشود که میتواند باعث آسیب رساندن به دندان ها و سلامت آنها شود . این آسیب میتواند در دراز مدت و یا حتی کوتاه مدت ایجاد شود . از جمله مهم ترین خوراکی های مضر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

قهوه:

لازم است بدانیم که این نوشیدنی علاوه بر این که اسیدی است، میزان لکه‌‌‏ای که از آن بر روی دندان باقی می‌‌‏ماند، بسیار بیشتر از اثر مصرف دخانیات بر دهان و دندان است. پس بعد از هربار نوشیدن قهوه بلافاصله دهان و دندان‌‌‏ها را بخوبی بشویید.

آبمیوه‌‌‏ها و مرکبات:

باوجود این که مرکبات با داشتن انواع ویتامین‌‌‏ها بسیار برای بدن مفید و ضروری هستند، اما مصرفشان بدن شستشوی دهان، در درازمدت اثری تخریبی بر مینای دندان می‌‌‏گذارند. به همین خاطر پس از مصرف این میوه‌‌‏ها یا آبمیوه‌‌‏ها، به میزان کافی آب بنوشید تا این اثر منفی خنثی شود.

نوشابه‌‌‏ها:

همه انواع نوشابه اعم از ساده یا رژیمی همگی سبب تخریب و پوسیدگی دندان‌‌‏ها می‌‌‏شوند.

نوشابه‎‌‌‏های انرژی‌‌‏زا:

این نوع نوشیدنی‌‌‏ها ضمن این که اسیدی هستند، روی دندان‌‌‏ها چسبیده و به راحتی از روی آنها پاک نمی‌‌‏شوند. همین موضوع سبب فرسایش و آسیب به دندان‌‌‏ها می‌‌‏شود.

آبنبات‌‌‏های سفت و نرم:

قند آبنبات‌‌‏ها چه از نوع سفت چه از نوع نرمشان برای سلامت دندان‌‌‏ها مضر بوده و آسیب زیادی به آنها وارد می‌‌‏کند.

2- خوراکی‌‌ ‏های مفید

خوراکی های مفید بسیاری وجود دارند که استفاده از آنها برای دندان ها و سلامت آن مناسب است ، از جمله مهم ترین این خوراکی ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

لبنیات:

انواع مختلف مواد لبنی همچون شیر، ماست، پنیر، کشک و … با داشتن کلسیم فراوان برای دندان‌‌‏ها بسیار مفید بوده و آنها را استحکام می‌‌‏بخشد. با این وجود متخصصان می‌‌‏گویند پس از خوردن شیر به سبب قند خاص موجود در آن بهتر است دندان‌‌‏ها را با آب شست.

توت فرنگی:

این میوه دارای خاصیتی است که به سفیدتر شدن دندان‌‌‏ها کمک می‌‌‏کند.

کرفس:

کرفس سرشار از لایه‌‌‏های لیفی است که و یک نخ دندان طبیعی به شمار می‌‌‏آید. کرفس همچنین به تحریک ترشح بزاق دهان کمک می‌‌‏کند.

سیب و گلابی:

سیب جرم‌‌‏های روی دندان را از بین می‌‌‏برد و نفس را خوشبو و تازه می‌‌‏کند. گلابی خام هم موجب می‌‌‏شود تا اثر مخرب اسیدهای داخل دهان خنثی شود.

اسفناج و سبزیجات سبز برگ:

با جویدن سبزیجاتی همچون اسفناج علاوه بر دریافت ویتامین‌‌‏ها و مواد مغذی آن، دندان‌‌‏ها پاک و تمیز می‌‌‏شوند.

آدامس‌‌‏های فاقد قند:

این آدامس‌‌‏ها با تحریک ترشح بزاق دهان موجب ازبین رفتن اسیدی می‌‌‏شوند که به واسطه باکتری‌‌‏های موجود در دهان ایجاد شده‌‌‏اند. این اسیدها سبب تخریب دندان‌‌‏ها می‌‌‏شوند. جویدن سقز هم دندان بد نیست.