پانچ دندان چیست ؟

پانچ دندان یا ایمپلنت به روش پانج یکی از روش های جایگزینی دندان از دست رفته است که بنا به تشخیص دندانپزشک انجام میشود . بسیاری از افراد هستند که به دلایل مختلف از جمله تصادف، حوادث، عدم رعایت بهداشت، ابتلا به بیماریهای خاص و غیره یک یا چند دندان خود را از دست داده اند. امروزه شیوه های بسیاری برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته وجود دارند. روش هایی همچون کاشت ایمپلنت دندان با جراحی یا بدون جراحی (پانچ کردن).

ایمپلنت به روش پانچ که به آن ایمپلنت فوری، ایمپلنت بدون جراحی و یا ایمپلنت فلپس هم می گویند، یکی از کارآمد ترین شیوه ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. در شیوه های معمول لثه شکاف داده می شود و پس از آن دندانپزشک جراح ایمپلنت را با زاویه و موقعیت مناسب در استخوان قرار دهد. اما در روش پانچ شکاف و برش در کار نیست. با کمک این روش استخوان فک به پایه ایمپلنت (فیکسچر) سریع تر جوش می خورد و روند بهبودی سریع تر رخ می دهد. چرا که در پروسه کاشت بافت های اطراف دندان آسیب کمتری دریافت می کنند.

روش فلپلسflapless  ایمن و کارآمد برای کاشت ایمپلنت

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ توسط جمعی از محققان آلمانی بر روی ۷۷۰۰ بیمار انجام شد نشان داد که کاشت ایمپلنت به شیوه پانچی یا بدون جراحی در مقایسه با جراحی های معمول ایمپلنت بر میزان بقاء طولانی مدت ایمپلنت تأثیر نمی گذارد. ضمن این که افراد سیگاری هم می توانند از آن استفاده کنند بدون این که نگران عدم موفقیت این روش باشند.

محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که تکنیک flapless با استفاده از پانچ ایمن و کارآمد است. میزان ناراحتی یا درد بیمار در این مطالعه آلمانی ارزیابی نشده است ، اما متخصصان چندین مزیت را برای بیماری که از روش پانچ استفاده می کند مورد بحث قرار داده اند، مانند کوتاه شدن زمان جراحی و کاهش تورم و خونریزی و نیز کاهش ترس از عمل جراحی.

مقایسه ایمپلنت به دو روش فلپ و فلپلسشرایط کاشت ایمپلنت پانچ:

یکی از مهمترین  ضروریات ایمپلنت فوری یا پانچ وجود استخوان کافی است است. دندانپزشک با بررسی اسکنهای  مخصوص ایمپلنت  امکان کاشت ایمپلنت پانچ را در بیمار ارزیابی می کند. اگر بیماری استخوان محکم و کافی در فک موجود نداشته باشد و یا  قطر و عرض استخوان محدود باشد امکان انجام این روش وجود ندارد. همچنین لثه باید دارای بافتی نرم باشد.

با پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از روش های تصویربرداری مدرن می توان به خوبی کیفیت استخوان و وضعیت محل کاشت دندان را ارزیابی کرده و بدون بدون نیاز به برش و جراحی این ایمپلنت را داخل لثه قرار داد.

ایمپلنت به روش پانچ برای چه کسانی مناسب است؟

ایمپلنت پانچ برای کسانی که از جراحی و یا خونریزی ترس دارند، ضخامت و قطر استخوان مناسبی دارند، زمانشان برای انجام جراحی محدود است، آستانه تحمل پایینی دارند و یا افرادی که به علت ابتلا به برخی از بیماری ها همچون بیماری های مرتبط با قلب و یا فشار خون از کاشت ایمپلنت به روش جراحی اجتناب می کنند ، بسیار مناسب است.

چرا انجام ایمپلنت به روش پانچ به افراد واجد شرایط بیشتر توصیه می شود؟

در روش پانچ عوارض حین و بعد از جراحی مانند خونریزی، تورم، کبودی و درد کاهش بسیار زیادی دارد. همچنین برش وجود ندارد و به همین دلیل نیازی به بخیه هم نیست. در روش پانچ کردن هیچ گونه صدمه و فشاری به استخوان و لثه وارد نمی آید. مدت زمان ریکاوری و بهبودی پس از کاشت کوتاه تر از شیوه های سنتی است و در زمان کوتاه تری استخوان به  فیکسچر نصب شده جوش می خورد. ضمن این که زمان کلی پروسه نصب ایمپلنت نیز به شکل محسوسی کاهش می باید.

مراحل کاشت ایمپلنت پانچ عبارتند از:

مرحله اول کار:

  • تهیه اسکن و رادیوگرافی مخصوص CBCT از فک و دندان ها و بررسی امکان کاشت ایمپلنت به روش پانچ
  • بی حسی موضعی و سوراخ کردن استخوان فک بدون برش لثه
  • قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان

مرحله دوم کار:

  • پس از گذشت دو الی سه ماه ایمپلنت با استخوان فک پیوند خورده و وقت آن است که روکش آنرا نصب کرد.
  • تهیه قالب از از محل ایمپلنت و دندان های کناری که معمولا تا دو هفته زمان می برد.
  • ساخت روکش در در لابراتوار که جنس روکش بنا به انتخاب بیمار ممکن است سرامیکی یا از انواع دیگر آن باشد.
  • نصب روکش نهایی ایمپلنت

مراحل کاشت ایمپلنت پانچ

در روش PUNCH FLAPLESS TECHNIQUE لازم است که لثه به قطر و طول ایمپلنت متناسب با ناحیه سوراخ شود . پس از ایجاد حفره در استخوان، قطعه اصلی ایمپلنت (فیکسچر) داخل آن قرار گیرد و روی آن پیچی به نام Cover Screw   قرار می گیرد.

پس از گذشت مدت زمان سه ماه عمل هم جوشی با استخوان صورت می گیرد و قطعه ایمپلنت به جزئی از بدن تبدیل می شود. در این زمان متخص شما کاور اسکرو را برداشته و به جای آن قطعه اباتمنت یا همان اتصال دهنده دندان به روکش را قرار می دهد. این قطعه نقش دندان تراش خورده را ایفا می کند و پس از آن قالبگیری برای ساخت روکش انجام می گیرد. پس از ساخته شدن روکش در لابراتوار بر روی اباتمنت چسبانیده می شود.

مزایای ایمپلنت به روش پانچ

  • کاهش زمان مورد نیاز برای کاشت دندان
  • کاهش میزان درد در بیمار به نحوی که طبق اظهار بیماران دردی احساس نمی شود.
  • کاهش چشمگیر خونریزی
  • به حداقل رسیدن تورم، کبودی و عوارض بعد از کاشت ایمپلنت
  • کاهش احتمال پس زدن و تحلیل استخوان در لثه. زیرا هر بار برش و کنار زدن لثه موجب می شود که نیم میلیمتر در استخوان تحلیل ایجاد شود. در روش پانچ این اتفاق نمی افتد.
  • به حداقل رسیدن احتمال عفونت در لثه که این عفونت عدم موفقیت در کاشت را به دنبال دارد.
  • سرعت انجام کار حین پانچ کردن و نصب
  • مناسب برای افرادی که مصرف سیگار دارند
  • عدم نیاز به بخیه
  • عدم صدمه به لثه و استخوان

عوارض احتمالی ایمپلنت:

نصب ایمپلنت با جراحی انجام می‌شود پس عوارض مربوط به یک جراحی مانند عفونت و یا شل شدن و از دست رفتن ایمپلنت ممکن است رخ دهند. که هم به عملکرد بیمار و هم به عملکرد جراح مرتبط است. البته در روش ایمپلنت پانچ این مسئله بسیار کمتر اتفاق می افتد. در صورت بروز اشتباه و وجود نقایصی در جراحی ایمپلنت، ممکن است مشکلاتی برای بیمار به وجود آید.

چنانچه اشتباهاتی در تشخیص جراحی شما وجود داشته باشد و ایمپلنت به نحوی نادرست نصب شود، باعث می شود که به عصب فک تحتانی شما آسیب برسد و در قسمت لب پایین و چانه بی حسی طولانی‌مدت به وجود آید.

از دیگر عوارض ناشی از عدم انجام صحیح جراحی:

  • سوراخ شدن سینوس فک بالا و گاهی اوقات کف بینی شما است.
  • اگر اندازه ورود ایمپلنت بیش از چهار میلی متر باشد می تواند منجر به عوارضی چون سینوزیت شود.
  • لازم به ذکر است که بنا به تشخیص جراح، فرد کاندید نصب ایمپلنت تحت شرایطی ممکن است ضمن جراحی ایمپلنت به پیوند استخوان و یا جراحی سینوس لیفت هم نیاز داشته باشد.

مراقبت ها ی پس از انجام کاشت ایمپلنت پانچ

پس از انجام ایمپلنت پانچی و در مدت زمان دو یا سه ماهه پیش از نصب روکش دائمی ایمپلنت لازم است غذاهای نرم و با دمای متوسط ( نه زیاد سرد و نه زیاد گرم) مصرف کنید تا جویدن آنها آسان باشد. همچنین از مصرف خوراکی های چسبنده مانند گز، آدامس و غیره اجتناب کنید.

پس از پانچ کردن، شما بایستی از ایمپلنت دندان تان همچون سایر دندان های طبیعی خود مواظبت کنید. مسواک زدن روزانه دوبار و استفاده از نخ دندان با احتیاط در ناحیه پانچ شده و نیز استفاده از دهان شویه های ضدعفونی کننده اکیدا توصیه می گردد.

قیمت پانچ دندان

قیمت پانچ دندان، به عوامل مختلفی وابسته است. عواملی نظیر تعداد دندان های نیازمند به ایمپلنت، شرایط و وضعیت استخوان، فک و لثه، نوع و برند ایمپلنتی که بیمار یا دندانپزشک انتخاب می کند، هزینه لوازم مصرفی جانبی که هنگام انجام کار مورد نیاز است و موارد دیگر همه و همه در قیمت نهایی کاشت ایمپلنت به روش پانچ موثر هستند.

لازم به ذکر است که پانچ کردن دندان، نیاز به تخصص، مهارت و دقت زیادی در پروسه انجام کار دارد. همچنین تشخیص مواردی مثل کیفیت استخوان، فک بیمار، وضعیت لثه و موقعیت فضای خالی از دندان بسیار مهم هستند. از این رو لازم است که در انتخاب یک دندانپزشک متخصص ایمپلنت که تخصص و تجربه کافی را دارد، نهایت دقت را مبزول کرد.

آیا پس از پانچ ایمپلنت به روکش موقت نیاز است؟

گاهی بنا به  دلایلی دندانپزشک بعد از از عمل پانچ کردن ایمپلنت روکش موقتی را بر روی ناحیه مورد نظر قرار می دهد. این اتفاق غالباً زمانی رخ می دهد که ناحیه ایمپلنت در قسمت جلوی  ما دهان شما قرار دارد که به لحاظ خالی بودن ظاهر خوبی ندارد.

این دندان مصنوعی موقت هم به لحاظ ظاهر و زیبایی لبخند شما کاربرد دارد و هم به لحاظ عضوی کمک کننده در جویدن دندان موثر است. روکش موقت در طول مدت زمانی که ایمپلنت در فک شما در حال جوش خوردن به بافت استخوان است،  بر روی این ایمپلنت قرار می گیرد. این روکش موقت به نحوی است که فشار کمی را قادر است تحمل کند. بنابراین لازم است تا هنگام نصب روکش دائم از این دندان موقت به اندازه کافی مراقبت کنید.

میزان موفقیت ایمپلنت ها به طور کلی چقدر است؟

اگر ایمپلنت به صورت اصولی و با طرح درمان مناسب انجام شود، می‌‏توان گفت بیش از ۹۵ درصد موفقیت آمیز خواهد بود. در عین حال رعایت و مراقبت‌‏های بهداشتی فرد نیز بسیار در موفقیت ایمپلنت نقش مهمی دارد. البته در صورت ناموفق بودن و پس زدن ایمپلنت می‌‏توان پس از چند ماه دوباره آن را با ایمپلنت دیگری جایگزین کرد.

کدام یک از برندهای ایمپلنت بهتر است؟

در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت در ایران برند های مختلفی از ایمپلنت را از کشورهای گوناگون ارائه می کنند. درجه اعتبار و کیفیت این برندها مختلف است. بهتر است از برندهایی استفاده کرد که در بلند مدت آزمون خود را پس داده و نتیجه موفقیت آنها اثبات شده است.

داشتن استانداردهای بین‌‏المللی از فاکتورهای مهم یک برند خوب است. در مرکز دندانپزشکی پارسیان جراحی ایمپلنت از بهترین برندهای مشهور دنیا استفاده می کند. این برندها کیفیت بالا و موفقیت کاشت آنها در طولانی مدت خود را نشان داده است. این برندها شامل:

  • اشترومن straumann
  • اس آی سی SIC . ایمپلنتیوم implantum .
  • دیو Dio . اینترالاک Intraluk .
  • دنتیس Denttise و سی ام آی CMI  هستند.

روند کامل جراحی و نصب این ایمپلنت‌‏ ها که از کشورهای سوئیس و کره هستند، حدود سه ماه طول به طول می انجامد. همچنین علاوه بر برندهای فوق، این مرکز با بهره مندی از برند SLA.ACTIVE  از اشترومن نصب ایمپلنت های فوری راهم انجام می‌‏دهد.

کل پروسه جراحی و نصب این نوع ایمپلنت تنها ۳-۴ هفته طول می کشد. لازم به ذکر است که هر دو نوع ایمپلنت برند اشترومن دارای پاسپورت بین‌‏ المللی است. بدین معنا که اگرچه شما در ایران این ایمپلنت را نصب می‌‏کنید، اما خدمات پس از نصب آن در دیگر کشورهای دنیا هم قابل انجام است.در روش پانچ خونریزی و فشار به لثه بسیار کم است