بوی بد دهان

بوی بد دهان  یکی از مشکلات است که میتواند برای شما تجربیات نه چندان دلچسبی را به همراه داشته باشد . از قدیم یک گرفتاری بشر را به ستوه آورده است . یونانیان با جویدن صمغ خوشبوی درختان با آن مبارزه می کردند . در حالی که مردم چین برای رفع آن به پوست تخم‌مرغ متوسل می‌شدند . در کتاب تلمود کهن یهودیان این معضل حتی می ‌توانست عاملی قانونی برای طلاق زوج ها باشد . این معضل بوی بد دهان است.

علت بوی بد در دهان چیست ؟

اما چه چیزی باعث آن می شود و چرا در همه جهان اینقدر منفور و وحشتناک است . پاسخ را برایتان توضیح می دهیم . به بدترین بویی که می توانید تصور کنید فکر کنید : مثل  زباله، مدفوع یا گوشت فاسد شده ! بوی همه این چیزهای متعفن در اثر فعالیت های میکرو ارگانیسم ها ایجاد می شود .  به خصوص باکتری ها؛ و به همان اندازه که نفرت انگیز به نظر می‌آیند ، باکتریهای مشابهی در محیط نمناک دهان شما زندگی می کنند .

نترسید !وجود باکتری ها در بدن تان نه تنها طبیعی است ، بلکه در واقع برای همه چیز حیاتی هستند  مثل هضم غذا و جلوگیری از بیماری.

تغذیه باکتری ها عامل بوی بد دهان

اما مانند هر موجود زنده‌ای باکتری ها هم به غذا نیاز دارند . باکتری های دهان شما از مخاط دهان، غذای مانده در دهان و سلول های مرده تغذیه می کنند . به منظور جذب مواد مغذی از طریق غشای سلولی شان آنها باید مواد طبیعی را به مولکول های کوچکتر بشکنند و تبدیل کنند .

برای مثال آن ها پروتئین ها را به ترکیب آمینو اسید می شکنند و باز هم جلوتر رفته و آنها را به ترکیبات مختلف می شکند .برخی از بوهای بد نتیجه جانبی این فعل و انفعالات هستند : مثل سولفید هیدروژن، کادآورین که در هوا پخش می شوند و نسیم شان را به اطراف بینی که انتظار این بو را ندارند می فرستد . حساسیت ما نسبت به این بوها و تفسیر بوی بد شاید عامل تکامل مکانیسم آگاهی ما از غذای فاسد و عامل بیماری باشد.

بویایی ، حسی مهم در زندگی اجتماعی

بو یکی از کامل ترین و مهم ترین حواس ما است که نقش بسیار حیاتی در جذابیت فردی در ارتباطات میان افراد دارد . در یک نظرسنجی، ۵۹ درصد از مردان و ۷۰ درصد از زنان گفته اند که دوست ندارند با کسانی که دهان بد بو دارند قرار ملاقات بگذارند و شاید به همین دلیل است که آمریکایی ها به تنهایی سالانه بیش از یک میلیارد دلار برای محصولات مختلف خوشبو کننده دهان اختصاص می دهند .

درمان بوی بد دهان

خوشبختانه اکثر عوامل بوی بد دهان قابل درمان هستند .بدترین نوع بوی بد دهان از جرم های گرم منفی (دارای دیواره سلولی نازکی از پپتیدو گلیکان) است که بین لثه و دندان ها در پشت زبان زندگی می کنند . از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتب و شستشوی دهان با محلول آنتی باکتریال در زمان خواب و تمیز کردن انتهای زبان به نرمی و حتی با خوردن صبحانه سالم می توانیم خیلی از این باکتری ها و منابع غذایی شا ن را از بین ببریم .

در برخی از موارد شاید این اقدامات به دلیل مشکلات دندان ها، شرایط تنفسی و یا بیماری های نادر مانند بیماری های کبدی و دیابت های کنترل نشده کافی نباشند . همچنین عاداتی مانند سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل بوی بسیار قابل تشخیصی دارند . صرف نظر از علت ، بوی بد دهان معمولا از دهان سرچشمه می گیرد و نه از معده و یا جای دیگری از بدن .

تشخیص منشا بوی بد دهان

اما یکی بزرگترین چالش ها در واقع این است که در وهله اول بدانیم دهان ما چه بویی می دهد و چرا دلیل آن روشن نیست. شاید به این دلیل است که ما آنقدر به بوی دهان خود عادت کرده ایم که نمی توانیم قضاوت و تشخیص درستی درباره آن داشته باشیم .

روش هایی مانند گرفتن دست جلوی دهان تان یا لیس زدن مچ دست تان و سپس بو کردن آن هیچ کدام خیلی خوب کار نمی کنند . یک مطالعه نشان می دهد که حتی وقتی مردم این کار ها را انجام می دهند ، برداشت مشخصی از بو داشته و بر اساس این که چقدر فکر می کنند که این بو بد باشد نظر می دهند . اگر از لحاظ اجتماعی مشکلی وجود نداشته باشد یک راه حل ساده وجود دارد که از بوی بد دهان خود خبر دار شوید .

فقط یک دم و بازدم عمیق بکشید و از دوستان تان بپرسید که آیا دهان تان بو می دهد یا خیر .اگر پاسخ مثبت بود و خودتان قادر به تشخیص علت این بو نبودید ، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا به درستی معاینه و درمان شوید .

منشا بوی بد دهان چیست ؟

از جمله عواملی که عمدتا سبب بوی بد دهان می شوند عبارتند از :

  • بهداشت ضعیف دهان و دندانها
  • بیماریهای لثه و پوسیدگی های دندانی
  • خشک شدن دهان
  • سیگار کشیدن
  • مصرف سیر، پیاز و تره خام همراه با غذا
  • مشکلات سیستم گوارشی
  • سینوزیت مزمن و یا وجود ترشحات در بینی
  • دیابت
  • عوارض جانبی برخی داروها

مناطق دیگری که می توانند بوی بد دهان را ایجاد می‌‌‏کنند:

مناطق دیگری که می توانند بوی بد دهان را ایجاد می‌‌‏کنند زبان و لثه ، معده ، لوزه‌‌‏ها ، بینی و مری هستند ، اما فساد دندان یا بیماری لثه نیز می ‌‌‏تواند علت بوی بد دهان باشد که در این صورت بایستی برای رفع آن به دندانپزشک مراجعه کنید .

بهتر است همواره  به طور صحیحی مسواک زده و مرتبا از نخ دندان استفاده کنید . همچنین هنگام مسواک زدن روی زبان را نیز پاک کنید . اگر منشا بوی بد دهان سینوزیت یا ترشحات بینی و حلقی است، شستشوی روزانه بینی با سرم سالین نیز به رفع این موضوع کمک می‌‌‏کند . اندکی سرم را در کف دست ریخته و با بینی چند مرتبه آن را بالا بکشید . به این طریق حلق از وجود باکتریهای تولید کننده بوی بد پاک می‌‌‏شود .

ویدئوی لمینت کامپوزیتی انجام شده در در مرکز دندانپزشکی پارسیان: