سلامت دندان‌‌ دانش آموزان

سلامت دندان‌‌‏ دانش آموزان یکی از دغدغه‌‌‏های والدین است. به خصوص هنگامی که بچه‌‌‏ها ساعاتی طولانی را در مدرسه و دور از خانه به سر می‌‌‏برند. و والدین نمی‌‌‏توانند بر رعایت بهداشت دهان و دندان کودک نظارتی داشته باشند. بهترین راه این است که با آموزش صحیح به فرزندان به آنان کمک کنیم تا خودشان برای حفظ سلامت دندان‌‌‏هایشان فعالانه پیش قدم شوند.

برای سلامت دندان‌‌ دانش آموزان‏ چه کاری انجام دهیم ؟

به منظور سلامت دندان‌‌ دانش آموزان توصیه‌‌‏های زیر میتواند بسیار کمک کننده باشد :

توصیه ۱:

از بچه‌‌‏ها بخواهید بعد از صبحانه و پیش از رفتن به مدرسه مسواک بزنند و صد البته با خمیر دندان فلوراید دار. هرچند در این زمان فرزندان معمولا برای دیر نرسیدن عجله دارند. اما بهتر است آنها را مجاب کنید که این کار تنها پنج دقیقه زمان می‌‌‏برد.

توصیه ۲:

به کودک حتما سفارش کنید که از بوفه مدرسه یا فروشگاه‌‌‏های خیابان، خوراکی‌های مغذی و سالم همچون آجیل کم نمک خریداری کنند. خوب است که فهرستی از تنقلات سالم و غیرسالم را برای کودک تهیه کنید. و با حوصله تفاوت آنها را برایشان توضیح دهید.

توصیه ۳:

چنانچه خودتان از منزل خوراکی‌‌‏هایی برای فرزند دانش آموزتان می‌‌‏گذارید، توجه داشته باشید که این خوراکی‌‌‏ها دارای مواد غذایی طبیعی و فاقد قندهای مصنوعی که موجب پوسیدگی دندان می‌‌‏شوند باشند. شیرینی‌‌‏جات، کیک، شکلات و بیسکوییت علاوه بر این که بر سلامت عمومی فرزندان تاثیر منفی گذاشته و موجب چاقی می‌‌‏شوند، سلامت دندان آنها را نیز تهدید می‌‌‏کنند.

به ویژه برخی از انواع شکلاتها و بیسکوییت‌‌‏ها و نیز شیرینی‌‌‏هایی نظیر گز سوهان که چسبندگی زیادی داشته و مدت زمان بیشتری در دهان باقی می‌‌‏مانند. تداوم ماندن این گونه مواد غذایی روی دندان‌‌‏ها موجب اسیدی شدن محیط دهان و تسریع روند پوسیدگی دندانی می‌‌‏شوند.

علاوه بر اینها، آب‌میوه‌های بسته بندی به جز انواع کاملا طبیعی و بدون شکر افزوده آن، معمولا مملو از شکر بوده و سبب پوسیدگی دندان‌‌‏ کودک می‌‌‏‌شوند. ساندویچ نان و پنیر همراه با خیار یا گردو خوراکی‌‌‏ای مناسب برای تغذیه دانش آموزان در مدرسه است.

البته بدن کودکان، در هر صورت به قند یا کربوهیدرات هم احتیاج دارد. اما می‌‌‏توان حتی الامکان از قندهای بی‌‌‏ضرری مانند قند موجود در میوه‌ها، خرما و کشمش برای جبران استفاده کرد تا احتمال پوسیدگی‌‌‏های دندانی کاهش یابد.

توصیه ۴:

با همه این توصیه‌‌‏ها این انتظار که فرزندمان در مدرسه هیچ گونه خوراکی پوسیدگی‌‌‏زایی مصرف نکند، واقع بینانه نیست. اما می‌‌‏توان عادت مسواک زدن در هر مکانی را در کودک پرورش داد. و به او توصیه کرد که بعد از مصرف هر نوع خوراکی تا حد امکان مسواک بزند و یا حداقل در صورت عدم امکان مسواک زدن در مدرسه، دهان خود را با آب بشوید.