خلال دندان بهتر است یا نخ دندان ؟

این سوالی است که اغلب ما از خود پرسیده‌‌‏ایم: خلال دندان یا نخ دندان؟ کدام بهتر است؟ اگر بخواهیم کارکردهای این دو را با هم مقایسه کنیم: خلال دندان زمانی کارآیی دارد که تکه‌‌‏های غذای بین دندانها قابل مشاهده باشد. خلال می‌‌‏تواند فقط این تکه‌‌‏های مشخص را از لابلای دندان‌‌‏ها خارج کند. اما رسوبات روی دندان و دور و زیر لثه را که موجب بوی بد دهان می‌‌‏شوند را تمیز نمی‌‌‏کند.

درحالی که نخ دندان ضمن خارج کردن خرده‌‌‏های غذا، رسوبات نامرئی و بزاق دهان را از روی دندانها و لثه پاک می‌‌‏کند. همچنین استفاده از خلال دندان بسیار سختتر بوده و برای لثه‌‌‏ها هم مضر است. استفاده مکرر آن سبب عقب نشینی لثه‌‌‏ها میشود. همچنین با تولید فضاهای ناخواسته بین دندانها،. امکان تجمع غذا را در اطراف دندانها بیشتر می‌‌‏کند.

نخ دندانها از نخهای نایلونی به ضخامت های مختلف و با اسانس های خنک کننده دهان تولید می‌‌‏شوند و می‌تواند حاوی فلوراید یا بدون آن باشند. استفاده از نخ دندان به مراتب بهتر و مفیدتر از خلال دندان است و بایستی حداقل یک بار در روز استفاده شود. بهترین زمان قبل از خواب است چراکه دهان چند ساعت بی تحرک مانده و باکتریها در این فرصت طلایی رشد کرده و باعث فاسد شدن دندانها می‌‌‏شوند.