کشیدن دندان برای کدام دندان‏ها لازم است ؟

کشیدن دندان یکی از درمان های رایج در دندانپزشکی است . این درمان به منظورخارج کردن دندانی که دیگر قابل نگهداری نیست مورد استفاده قرار میگیرد ، اما سوال اینجاست که در چه شرایطی دندان دیگر قابل نگهداری نیست و کشیدن دندان لازم است؟ دندان‌‏های عقل نهفته و نیمه نهفته و دندان‌‏های مانده در فک از سال‌‏های گذشته لازم است که کشیده شوند.

کشیدن دندان‌‏های لق درمان ناپذیر و دندان‌‏های به شدت پوسیده و ترمیم نشدنی را هم مسلما ضروری است. همینطور دندان‌‏هایی که بنا به درخواست متخصص ارتودنسی باید خارج شوند و دندان‌‏هایی که با درمان‌‏های پروتزی تداخل دارند، باید کشیده شوند. این ها سوالاتی هستند که معمولا توسط مراجعین پرسیده میشوند و ما قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم

پس از کشیدن دندان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

لازم است نکات و توصیه های زیر ار پس کشیدن دندان به منظور تسریع در روند بهبودی رعایت نمایید :

۱-استراحت

بعد از کشیدن دندان حتما استراحت کنید.دست کم تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، از فعالیتهای زیاد و سنگین و همچنین ورزش سنگین اجتناب کنید. بهترین حالت این است که برای جلوگیری از بروز و شدت یافتن خونریزی و نیز برای کاستن از تورم، بعد از جراحی یا کشیدن دندان، دو بالش را زیر سر خود نهاده تا سر بالاتر از بدن قرار گیرد.

۲-متوقف کردن خونریزی

برای بهبود هر چه سریعتر جای دندان کشیده شده لازم است خونریزی احتمالی آن هرچه زودتر متوقف شود. برای این کار گاز استریلی را که دندانپزشک بر روی زخم شما قرار داده تا یک ساعت خارج نکنید و آنرا با کمی فشار گاز بگیرید. این کار به توقف سریع تر زخم کمک می‌‏کند و باعث لخته شدن خون محل کشیدن می‌‏شود. پس از آن هر نیم ساعت یک بار گاز استریل را تعویض کرده تا بهبودی سریعتر حاصل شود.

۳-مایعات را با نی نخورید

نوشیدن مایعات با نی موجب فشار بر روی رگها و مویرگهای زخم باز شده و موجب تشدید خونریزی می‌‏شود.

۴-از نوشیدن مایعات و غذاهای گرم یا داغ تا چند ساعت پس از کشیدن دندان اجتناب کنید.

نوشیدن مایعات و غذاهای گرم یا داغ پس از کشیدن دندان یا جراحی موجب افزایش خونریزی و تاخیر در بهبودی می‌‏شود. همچنین از تف کردن آب دهان نیز خودداری کنید.

۵-کمپرس یخ

کیسه حاوی یخ را در آن قسمت از صورتتان که دندان کشیده یا جراحی شده، قرار دهید. این کار برای کاهش تورم خوب است. البته در دندان کشیدن ساده معمولا تورمی وجود ندارد. اما ممکن است در مواردی این اتفاق رخ دهد. تورم پس از کشیدن یا جراحی ممکن است بلافاصله اتفاق نیوفتد، اما میتواند تا چند روز ادامه یافته و در روزهای بعدی تشدید شود. استفاده از کیسه یخ در ساعات ابتدایی پس از کشیدن تاثیر بسیاری دارد، اما در روزهای بعدی دیگر چندان موثر نیست. کیسه های یخ را بایستی به مدت پانزده دقیقه گذاشته و سپس بردارید.  این کار را ۲-۱ ساعت ادامه دهید.

۶-قرقره با آب نمک

شستشو و قرقره محل کشیدن با محلول مخصوص شستشو موجب تمیز شدن حفره زخم و جلوگیری از عفونت می‌‏شود. همچنین از آنجا که تا مدتی امکان مسواک زدن محل وجود ندارد این کار موجب خروج مواد غذایی از حفره می‌‏شود که البته در این صورت می توان از سرنگ بدون سرسوزن هم برای شستشوی درون حفره استفاده کرد. شستشو معمولا از ۱۲ ساعت بعد از از کشیدن دندان توصیه می شود.

۷-مصرف داروها طبق تجویز دندانپزشک

داروها و آنتی بیوتیک هایی که دندانپزشک برایتان تجویز کرده را حتما به طور مرتب مصرف کنید. همچنین مصرف داروهای ضددرد و ضدالتهاب بعد از کشیدن دندان، به کاهش درد و تورم کمک بسیاری می‌‏کنند. چنانچه درد دندان پس از دو روز از زمان کشیدن ادامه یافته و خونریزی نیز متوقف نشد، حتما دندانپزشک خود را از وضعیت مطلع سازید.