ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه دندان چیست؟ 

ایمپلنت فوری و یا ایمپلنت یک روزه نامی است که ممکن است شما نیز آن را شنیده باشید اما ، در مورد این ایمپلنت سوالاتی مطرح است ، از جمله اینکه ،  ایمپلنت فوری دندان برای چه کسانی مناسب است؟ با چه شرایطی می‌توان برای ایمپلنت یکروزه دندان اقدام کرد؟ مزایای ایمپلنت دندان به شیوه‌ی فوری و یک روزه چیست؟

بهتر است بدانید که یک روش کاشت ایمپلنت، ایمپلنت یک روزه و یا ایمپلنت فوری است.  ایمپلنت فوری یا یک روزه به نوعی از درمان کاشت ایمپلنت دندان گفته می‌شود که در آن تنها ظرف یک روز، دندان آسیب دیده با ایمپلنت جایگزین می‌شود و یا جای خالی دندان با ایمپلنت پر می‌شود.

پر کردن جای خالی دندان به روش قدیمی در شرایط ایده‌آل، زمانی که نیاز به هیچ درمان اضافه‌ای نباشد، بین سه تا چهار ماه زمان خواهد برد. در روش سنتی کاشت ایمپلنت ابتدا با کشیدن دندان آغاز می‌شود، معمولا ادامه روند درمان پس از بهبود لثه صورت می‌گیرد که بازه‌ی زمانی طولانی است. در این مدت جای دندان همچنان خالی است و فرد را با مشکلاتی در انجام کارهای روزمره روبه‌رو می‌کند.

بسیاری از بیماران با توجه به شرایط و موقعیت اجتماعیشان تحمل مدت زمان طولانی (حدوداً سه ماه را) برای تکمیل مراحل درمان ایمپلنت خود را ندارند. پیشنهاد دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی پارسیان برای این گروه از افراد جایگزین کردن دندان از دست رفته با ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یکروزه است. لازم به ذکر است برای انجام درمان ایمپلنت یکروزه بیمار باید حداقل شرایط سلامتی مورد انتظار دندانپزشکان یا متخصصین ایمپلنت را دارا باشد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت شامل پیچی است که از تیتانیوم درست شده و با بالاترین میزان سازگاری با بافت بدن درداخل بدن قرار می‎گیرد.ایمپلنت دندان، جایگزینی خوب و همیشگی برای دندان هایی است که برای همیشه از دست رفته‌‏اند. وقتی دندانپزشک ایمپلنت را داخل استخوان فک شما قرار می دهد، با استخوان سازی سلول‌های استخوان‌ساز، به استخوان فک شما جوش می‌‏خورد.

در روشهای معمول کاشت ایمپلنت ممکن است این روند جوش خوردن سه تا چهار ماه به طول انجامد. پس از آن قسمت تاج و روکش دندان درست می‌‏شود و بر روی پای قرار می‌‏گیرد.

روش ایمپلنت دندان (کاشت دندان) بهترین روش جایگزینی دندان برای افرادی است که یک یا چندین دندان خود را از دست داده اند. یکی از مزایای ایمپلنت دندان این است که از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری میکند و در مقابل استفاده از دندان مصنوعی که باعث تحلیل استخوان فک میشود، بهترین روش درمان بی دندانی است.

با ایمپلنت درمانی می‌‏توانید چهره‌‏ای طبیعی و زیبا همراه با لبخند را به صورت خود بازگردانید. ایمپلنت دندان جراحی‌‏ای است که در آن دندانپزشک این پیچ فلزی را به جای ریشه دندان در داخل استخوان فک شما قرار می‌‏دهد و تاج دندان شما روی آن نصب می‌‏شود.

در این روش برعکس روش گذاشتن بریج، نیازی به تراش دندانهای کناری شما نیست. جراحی ایمپلنت دندان با ایجاد بی‌‏حسی موضعی در قسمت مورد نظر شروع می‌شود. طی جراحی، شما دردی احساس نخواهید کرد. پس با درمانی که انتخاب کرده‌اید ایمپلنت در استخوان فک شما قرار می‌‏گیرد.

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه دندان چیست؟

برای کاشت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه، نیازی نیست ابتدا مراحل چند ماهه جوش خوردن ایمپلنت به استخوان را پشت سر بگذارید و پس از آن روکش بر روی دندان تان نصب شود، بلکه در همان روزی که ایمپلنت در دهانتان قرار می گیرد روکش دندان موقتی هم بر روی آن نصب می‌شود.

ایمپلنت فوری روشی است که در آن ایمپلنت و جایگزین نمودن دندان ها به طور همزمان انجام می شوند و نه اینکه همانند ایمپلنت معمولی بین مرحله اول و دوم، چند ماه فاصله باشد. این فرآیند در اصطلاح دندانپزشکی به عنوان “بارگذاری فوری (immediate loading)” شناخته میشود و بدین ترتیب می توانید دندان های جدید خود را در مدت تقریبا یک ساعت تهیه کنید.

بیمارانی که دندان های آنها شکسته اند یا در معرض از دست دادن دندان هستند، جایگذاری فوری ایمپلنت می تواند یک گزینه مناسب باشد. قابل درک است که هیچ کس نمی خواهد بدون دندان باشد و در نتیجه ایمپلنت فوری می تواند یک راه حل سریع، مقرون به صرفه و با دوام باشد.

پس از ارزیابی دقیق و در صورتی که شرایط بیمار برای این کار مناسب باشد، متخصص دندانپزشکی می تواند بلافاصله پس از کشیدن دندان ها، ایمپلنت را قرار دهد.

مراحل کاشت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه

مراحل کاشت ایمپلنت فوری یا یک روزه به صورت زیر است:

  • پس از معاینه و جمع‌آوری اطلاعات لازم مانند عکس اشعه ایکس از دندان ها و فک ها, در صورتی که شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را داشته باشید، دهان تان بی حس می شود تا آماده جراحی ایمپلنت دندان شوید.
  • لثه برش می خورد یا با پانچ سوراخ می شود تا روی استخوان باز شود.
  • با دریل دندانپزشکی سوراخ کوچکی در استخوان فک در محل تعیین شده ایجاد می شود. این سوراخ به تدریج با مته های مختلف بزرگتر می شود تا به ابعاد ایمپلنت دندان برسد.
  • ایمپلنت دندان که شبیه به یک پیچ کوچک و باریک است در داخل این سوراخ جای می‌گیرد.
  • پس از اتصال قطعه واسطه‌ ای به نام اباتمنت بر روی ایمپلنت، از ایمپلنت و سطح لثه قالب گیری می شود تا روکش دندان متناسب، برای شما ساخته شود.
  • سپس روکش که معمولا با دستگاههای دیجیتالی فورا طراحی و ساخته می شود، بر روی آن نصب می‌شود.
  • لثه بسته شده و در صورت لزوم بخیه می خورد تا اطراف ایمپلنت را بگیرد.

مزایای ایمپلنت فوری یا یک روزه

مزایای ایمپلنت فوری یا یک روزه عبارتند از:

1- زمان انتظار کمتر

به طور سنتی، درمان ایمپلنت های دندانی یک فرآیند چند مرحله ای است که شامل دوره های بهبود میان این مراحل می شود. با استفاده از فناوری مدرن امروزی و نیز ایمپلنت فوری یا یک روزه می توان مدت زمان مراحل درمان را به حداقل رساند و بیماران سریع تر و اغلب در یک جلسه به دندان های خود برسند.

2- عملکرد فوری دندانپزشکی

از آنجایی که بیماران می توانند در یک روز با جراحی به دندان های خود برسند، بازگشت فوری را نیز تجربه خواهند کرد. بدین ترتیب، آنها قادر خواهند بود غذاهایی را که به دلیل عدم دندان نمی توانستند مصرف کنند، گاز زده و بجوند.

3- رسیدن به لبخندی طبیعی

با ایمپلنت فوری صاحب دندان هایی از مواد فوق العاده محکم و طبیعی خواهید شد که ظاهری بسیار زیبا دارند و می توانند اعتماد به نفس شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

4- ترمیم لبخند دائمی

ایمپلنت قرار است تا پایان عمر با شما بماند. زمانی که شما به طور مناسب از آن مراقبت نمایید، شاهد ماندگاری و طول عمر بالا و نیز عملکرد شگفت انگیز دندان های خود خواهید بود.

علاوه بر موارد بالا، مزایای دیگری نیز برای ایمپلنت فوری به شرح زیر وجود دارند:

  • ایمپلنت فوری کانتور صورت را بازیابی می نماید.
  • چین و چروک های ناشی از تحلیل استخوان فک می تواند با ایمپلنت فوری بلافاصله کاهش یابند.
  • دندان ها روی فک نصب شده و هرگونه لغزش از بین خواهد رفت.
  • حساسیت به گرما و سرما از بین می رود.
  • نیازی به پیوند استخوان نیست.
  • میزان دفعات مراجعه بیمار به دندانپزشکی تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • وقفه کمتر در فعالیت های عادی به وجود می آید.
  • عوارض کمتری با این درمان همراه است.
  • درمان با ایمپلنت فوری مقرون به صرفه است.

معایب ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه

ایمپلنت فوری حداقل خطرات را برای بیمار به همراه دارد. بیشترین نگرانی که در مورد هر روش کاشت وجود دارد، استخوان سازی است. این کلمه از اصطلاحات یونانی و لاتین به معنای “استخوان” و “ساخت کامل” گرفته شده است. استخوان سازی یک فرآیند طبیعی است که ایمپلنت با استخوان فک پیوند می خورد. این فرآیند ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد.

کمترین تغییر در این پیوند استخوان می تواند روند بهبودی را دچار اختلال کند. ایمپلنت باید به روشی خاص قرار گیرد تا در طول روند بهبودی، پایدار و بی حرکت باشد. درست است که ایمپلنت های فوری در همان روز نتایج فوری را برای بیمار به ارمغان می آورند اما برای موفقیت آمیز بودن عمل در دراز مدت باید عمل جراحی استخوان سازی انجام شود. از این رو، در این درمان به بیماران اکیدا توصیه می شود که از دستورالعمل های دندانپزشک با دقت پیروی کنند.

به بیماران توصیه می شود که در طی فرآیند استخوان سازی، غذاهای نرم تری را انتخاب کند. مصرف غذاهای سفت ممکن است باعث جابجایی ایمپلنت شده و از این رو باید تا زمان بهبودی از این غذاها اجتناب شود. سیگار کشیدن نیز برای بهبودی مضر بوده و توصیه نمی شود. به طور کلی معایب ایمپلنت فوری عبارتند از:

  • خطر حرکت کاشت
  • صبر در حین استخوان سازی برای اطمینان از موفقیت درمان
  • امکان عفونت

ایمپلنت فوری یا یک روزه با چه نوع برندی انجام می‌شود ؟

در کلینیک دندانپزشکی پارسیان با بهره مندی از برند SLA.ACTIVE  از اشترومن نصب ایمپلنت های فوری راهم انجام می‌‏دهد. لازم به ذکر است که هر دو نوع ایمپلنت برند اشترومن دارای پاسپورت بین‌‏ المللی است. بدین معنا که اگرچه شما در ایران این ایمپلنت را نصب می‌‏کنید، اما خدمات پس از نصب آن در دیگر کشورهای دنیا هم قابل انجام است.

بیشتر بخوانید :

ایمپلنت به روش پانچ چیست ؟

چه عواملی در تعیین هزینه ایمپلنت تاثیرگذار هستند؟